Monday, June 22, 2009

O&G dalam ingatan

Segala kepujian untuk Allah.

Alhamdulillah..akhirnya kini ummu mampu menarik nafas lega.Hari ini menyaksikan beberapa episod yang melahirkan pelbagai perasaan.Jadual viva posting yang sepatutnya diadakan pukul 1130 terpaksa ditunda hingga ke petang, kerana konsultant terpaksa menghadiri mesyuarat.

Maka dari saat pagi hingga petang, hati serba tidak kena.Selera makan tiba-tiba sahaja hilang.Kalau Allah tidak beri kekuatan untuk cuba menenangkan hati sendiri, tentunya tadi sudah terlepas 'lunch'. Allah lemahnya iman, baru sahaja ujian kecil di dunia.

Bila kita teringatkan hal akhirat, automatik kesedihan dunia akan hilang dari pandangan hati.Dengan cepat pula Allah tiupkan angin ketenangan, apatah bila mentadabbur ayat-ayat Allah yang suci.Subhanallah,sungguh indah perasaan itu.

Benarlah...al Quran itu as-syifa', penyembuh lahir dan batin.

" ok.....tell me how to conduct vaginal breech delivery " antara soalan yang dikemukan.

"...HANDS OFF ..." maka berceritalah ummu dari awal hingga akhir episod melahirkan anak songsang.

Menceritakan tentang perkara yang kita belum alami sendiri adalah sesuatu yang sukar.Seluruhnya digunakan kekuatan imiginasi yang Allah kurniakan , dengan kata lain otak cuba meng'create' kan sendiri situasi kecemasan itu.Namun Allah maha penyayang..tidak dibiarkan hambanya terkial-kial.


"..wan...hang nak extend depa pun tak pe, extend sampai pukul 6 je la, bukan extend posting.." antara kalimat Dr Zainal selaku ketua jabatan O&G sewaktu melangkah keluar dari bilik Dr Wan Zahanim yang ketika itu sedang meng'viva'kan kami.Sempat lagi bos bergurau, namun itulah antara kalimat tanda awal bahawa jalan untuk kami lulus semakin cerah..

Sehari sebelumnya kami telah pun di'viva'kan oleh bos sendiri untuk gynae.Dr Wan zahanim untuk obstetrik hari ini..Dan keduanya pula memberi signal ok kepada kami.Segala pujian kita sama-sama rafa'kan untuk Allah Tuhan selayaknya.

4 bulan berlalu..begitu pantas.
Pusara kita pun makin mendekati, nyawa semakin berada di penghujung.Mudah-mudahan kesibukan dunia tidak menjadi hijab untuk sentiasa menghidupkan roh untuk mengingati kesudahan akhir.

Terima kasih dan mohon maaf untuk semua warga O&G HKB.Memohon perlindungan Allah untuk destinasi baru, awal julai di posting medical pula, insyaAllah.

3 comments:

Kak Han said...

Tahniah dik!

Semoga sentiasa diberi kekuatan oleh Allah.

Kak Han said...

Tahniah dik!

Semoga sentiasa diberi kekuatan oleh Allah.

Dr Ummu Sulaim, Hospital Raja Perempuan Zainab II said...

jazakillah ...k.Han

rahmat ke atasmu kembali.