Saturday, August 13, 2011

Saat yang berbaki

Ramadhan Kareem...

Alhamdulillah, setinggi-tinggi pujian untuk Al-Khaliq.Masih dikurniakan nafas dalam keredupan rimbunan taman-taman Ramadhan.

Hampir separuh perjalanan ia pergi.Perginya tidak akan kembali lagi.Saat yang tersisa adalah peluang yang tinggal untuk memanfaatkan semaksima mungkin.Biar sekadar mengalihkan duri di jalanan, atau sebuah hadiah senyuman ikhlas terbit dari hati yang cintakan Allah, bahkan mungkin kita hanya mampu menolong menuangkan air untuk orang yang berbuka..atau mungkin lebih kecil dari itu semua, ia tetap selamanya punya nilaian besar di sisi Allah s.w.t.

Orang berdosa membunuh 100 orang bisa Allah ampunkan.Seorang wanita dikurniakan syurga hanya memberi minum buat seekor anjing yang sedang kehausan.Tidakkah hati kita turut sama mengharapkan belas kasih-Nya agar dibersihkan segala kekotoran selama hidup kita di bumi pinjaman Allah ini.Alangkah indah menghadapNya dengan subuah 'qalbun salim'.Bersungguh-sungguhlah memohon ampun, gerbang masanya telah dibuka seluas-luasnya.Awal Ramadhan adalah rahmat, pertengahannya keampunan, dan akhirnya kelepasan dari api neraka.

Bersedahlah.kalau bukan berupa harta, infakkan masa dan tenaga untuk perkara kebaikan.Bila dihulur bungkusan derma,ringankan tanganmu, berilah sekadar kecukupanmu.Tidak Allah lihat berapa not yang tertera, sebaliknya kejernihan sekeping hati yang memberi.





Al-Quran itu bait-baitnya indah.Qalam dari Tuhan, sebuah wasilah diaglog kita bersamaNya.Bila hati banyak mentadabbur, melihat huruf-hurufnya,memerhati pengajarannya nescaya kita akan dihubungkan sepanjang masa dengan negeri akhirat.Bahagianya jiwa pada hati yang tenang, tenangnya hati pada banyak mengingati Allah dan hari tujuan.Gandakan diaglogmu di bulan ramadhan.

Jangan sekadar puasa di perut.Kita masih punya 6 anggota lain yang perlu diperang nafsunya.Kita ada mata, telinga, mulut, faraj,tangan dan juga kaki.Berusahalah agar kesemua ni'mat Allah itu kita gunakan untuk yang ma'ruf.Binalah kubu pertahanan yang paling kukuh agar nafsu tidak bisa mungkin mencelah masuk ke kota kebaikan yang kita pelihara.Gunakan bom zikrullah, anak panah taubat, dan segala kelengkapan senjata yang ada bagi melemahkan musuh nafsu itu.Alangkah rugi, orang yang berpuasa hanya mendapat lapar dan dahaga,orang yang qiyam hanya mendapat berjaga malam.Kita berlindung pada Allah.

Pengalaman ke Qaryah Ramadhan.Terima kasih buat Tuan Guru kerana menyediakan biah rabbaniah di negeri Kelantan.Kepingin hati bertarawikh di Masjidil Haram, biar belum kesampaian, tempiasnya sudah sedikit terasa dengan berimamkan Imam di sana.Mudah-mudahan sampai jua hasrat hati ini suatu hari nanti..ameen.

Jazakillah khaira, buat Ummi usrah Ummu, Ustazah Fariza atas kata-kata pesanan yang sungguh menyentuh hati.Peringatan yang mengingatkan bahwa manusia ini tidak selamanya kekal di sini, bahawa dunia ini tidak adalah nilainya di sisi Allah walau sebesar sayap nyamuk.

Akhirnya duhai seluruh saudara-saudarku yang ku kasihi sekaliannya kerana Allah...berusahalah semampu mungkin bertamu di malam Lailatul Qadar.InsyaAllah.Salam silaturrahim.

-----------------------------------------------------------------------

1 comment:

Biarlah rahsia said...

sy juga rs sgt bertuah krn telah kembali berkhidmat di bumi kelantan...dpt merasai biah rabbani..masjid hidup dimana2...dan qaryah ramadhan semstinya the best...seakan2 di mekah dah...

Salam kenalan dr. ummu