Sunday, April 22, 2007

'Jeluok'-suci @ najis ?

Sekarang 'autumn' di kampus semakin menghampiri titik hujungnya...

Sekarang tiba pula 'Typhoid Season'.Masuk hari ini mungkin lebih dari 10 orang student terlantar menerima rawatan demam kepialu.Allah telah mentaqdirkan 'outbreak' nya pada ' Exam season'...Moga Allah mengurniakan mereka pahala dan kesabaran.

Fogging telah selesai..dan telah pun disahkan ada 'carrier' di kalangan masyarakat kampus.Begitulah sunnatullah...kadang2 dicuit kita sedikit berupa ujian yg bersifat umum dan meluas yg menimpa ramai ummat pada sesuatu masa,mudah2 an hati2 kita ini berupaya mengambil pengajaran dan kembali mengingatiNya.Sakit itu ujian,dan ujian itu rahmat...

Seperti biasa kelas feqah di surau kampus kembali menghangatkan suasana suram selama seminggu di sini..terkesan dari sistem yang masih tercalit dengan tempias sekular yang mengasingkan kurikulum pengajian Islam,jika tidak dicari,tiadalah pula yang akan memberi..

Antara ilmu yang baru diperolehi dan menuntut untuk dikongsi, berkenaan dengan hukum kesucian lelehan susu bayi pada pakaian.Apakah dikira najis dan tidak boleh diguna untuk solat?

Tunggu jawapannya ye..
Ini salah satu teknik tarbiyyah dari Al-Quran.Kaedahnya adalah dengan mengajukan terlebih dahulu soalan,kemudian barulah akan dihuraikan..

No comments: