Sunday, April 15, 2007

Ma'an najah

" ..Maka ni'mat Allah yang mana kamu ingin dustakan.."

Sesungguhnya tidaklah ana ketahui setiap detik yang bermain dalam kepala sahabat seperjuangan sekalian...kerna itu tanda yang diturunkan Allah sebagi bukti buat manusia bahawasanya mereka itu diciptakan 'dhoif'...

Tiba2 tercetus dan terpanggil ana untuk berkongsi sedikit pengalaman hadiah Pencipta yg hikmahnya guna buat pengajaran dan ilmu untuk aqrab pada khazanah, rahsia jua kebesaran ilmuNya..

Menjelang ujian dunia yg dipanggil PRO di sini,imtihan di Timur tengah ,trial/ assessment di tempat 2 lain,dijadikan Allah satu perasaan dalam jiwa manusia adanya perasaan takut dan bimbang..satu kebenaran yg dii'tiraf dalam QalamNya,bahawasany a manusi aitu akan diuji antaranya dengan ketakutan,kelaparan dsb..

Terdetik dalam diri,Allah mencirikan orang yg beriman di kala ditimpa ujian,dia bersabar,di kala dianugerah ni'mat,maka dia bersyukur..sehingga kan penyifatan ini mendetik hati Rasulullah untuk berasa 'ajaib akan perihal golongan beriman ini..

Berbalik kpd exam tadi...fitrah manusia apabila ditimpa kerisauan maka dia akan tercari2 ..." Oh,bagaimana mungkin aku bisa keluar dari perasaan ini? "..jikalau diistilah dalm psychiatric, namanya defense mechanism..

Amat bertuahlah bagi orang2 Islam yg menyatakn dan menzahirkan pengakuan kesaksian itu,kerna mereka diberi Allah jalan untuk keluar..biasanya tiadalah ubat yg lebih mujarab melainkan pengaduan 'direct' dari seoran manusia kepada Rabnya..

Kadang2 terfikir juga..knape ye aku perlu risau akan ketentuan Qadha' dan Qadar Allah stelah habis aku berikhtiar ?...Bukankah Allah telah menjanjikan bahawa apa sahaja ketentuanNya itulah yg ter'best' individually buat diriku...knape individually? sebab ujian Allah berbeza kepada manusia kerana manusia itu sendiri jalan kehidupannya boleh bercabang2 walau matlamat yg dihala adala satu..mardhatillah. .

Jadi wahai adikku,sahabt sekalian ana mengajak diri sendiri sohabiah sekalian untuk kembali memusatkan hati bahawasanya ikrar inilah yang mendenyutkan nadi kehidupanku sehingga rohku bertemu kepada Pemilik asal..katakan:

" Sesungguhnya solatku,ibadahku, hidupku dan matiku hanya Untuk Allah sekalian alam.."

Ismahli, wa maan najah.

No comments: