Tuesday, August 21, 2007

Kadang-kadang tidak seperti diduga

Lain yang diduga..lain yang direncana.
Tanggal 12 ogos jasadku diterbangkan ke LCCT.Mujurlah Allah masih meninggalkan baki 20 lagi 'seat' yang kosong.Tidak dirancang penerbangannya,namun itulah yang dikatakan taqdir.Berbekalkan tawakkal,diri bertolak dua jam lebih awal menuju 'airport' Sultan Ismail Petra.Lantas bergegas menuju kaunter mengejar tiket yang telah ditanya kekosongannya pagi tadi.Risau juga hati.."adakah masih berbaki hingga waktu ini ? "


Alhamdulillah,barangsiapa tujuannya baik,niatnya betul,akan ditolong dan dilancarkan Allah setiap urusannya.Tiket masih ada !
Namun,agak terkejut juga.Tambangnya tidak seperti biasa.Tidak mengapalah andai wang itu juga yang menjadi saksi di akhirat.Sejurus 'check-in',hati sedikit lega,penuh kesyukuran.Sekurang2nya urusan sudah sampai separuh jalan.Tinggal lagi setengah jam untuk masuk.Mulanya ibu menunggu juga untuk meneman,namun waktu asar hampir tiba,terpaksalah ibu pulang dulu.lagipun ibu kena mempersiap juadah berbuka abah maghrib nanti.

Lalu,tinggallah diri terkedip-kedip keseorangan.Seusai masuk,masih lagi tinggal setengah jam untuk 'depart'.'Flight'nya pun masih belum muncul lagi.Bagai direncanakan,entah knape diri memilih untuk duduk di sebelah seorang makcik yang sudah agak berumur.Di sisinya ada sebuah beg besar,lagaknya macam ingin berjalan jauh sahaja.

" makcik mau ke mana,ye? "

"menunaikan umrah..ni nak pegi umah anak dulu,lepas tu baru bertolak ke sana dengannya,insyaAllah."

Panjang jua kami berdua bercerita.Rupa2nya bila dikorek,kami ada bau2 bacang sebelah abah.Rumahnya pun tidak jauh dengan Binjai.Kuasa Allah,tiada siapa yang dapat melawan.
Perbualan kami terhenti apabila staf mula memnggil penumpang bgai 'flight' makcik.Beliau bertolak 10 minit lebih awal.Sambil bersalam,sempat lagi diri mengambil peluiang barokah dari bakal tetamu Allah :

" makcik...tolong doa2kan saya juga ye bila kat sana.Terima kasih."

" InsyaAllah...ramai ni yang mengirim kat makcik." katanya sambil menghadiahkan sebuah senyuman manis lahir dari wajah yang bakal mengunjung baitullah.


Dalam hati berdoa,moga Allah mendetikkan hati makcik untuk mengingati pesanku yang kerdil ini sewaktu di sana.Sampai masa,diizin Allah moga tiba pula giliranku menjadi tetamuNya.

Teringat juga hadith Rasulullah yang menganjurkan ummatnya agar sentiasa mempraktikkan berjabat salam apabila bertemu,kerana setiap kali kita bersalam dengan saudra kita maka akan luruhlah dosa2...marilah kita berniat mengamalkan sunnah,bukan sekadar ia sebagai adat kebiasaan orang2 sezaman.InsyaAllah.

No comments: