Wednesday, October 08, 2008

Duri pada hati

kasihan...ummu berasa sungguh kasihan.

Tiap2 hari telinga ummu ini tidak sunyi dari mendengar umpatan.mahu sahaja ummu larikan diri masuk ke gua agar terselamat dari dihisab sebagai salah seorang yang terbabit sama dalm mengumpat.ia bagaikan tusukan duri yg mencengkam jiwa, menyebabkan jiwa resah dan gelisah kerana dicalit unsur mazmumah.

Sedih Ummu, sebab kita hidup sekarang ni masih jauh dengan unsur kasih sayang.Mahu menangis hati ini bila mengenangkan qisah Rasulullah dan para sahabat baginda yang mulia.mahu keharuan ummu bila mengingatkan ancaman 'azab yg pedih yg disediakan buat mereka yang memakan daging saudranya sendiri melalui mengumpat.

Sayangnya Rasulullah kepada saidina Abu Bakar...sayangnya saidina Abu Bakar kepada Rasulullah.Mulianya jua sucinya ikatan jiwa penuh mahabbah yang disandarkan kepada Allah itu.Rindunya Ummu untuk merasainya...mengimpikan masyarakt Islam kini boleh berubah seperti zaman para sahabat.

Mereka tidak pernah terdetik untuk meruntuhkan sesama saudara seagama, apatah mahu mengatakan sesuatu yang buruk berkenaan saudaranya di belakang.Turut bersimpati Ummu kepada mereka yang menjadi mangsa umpatan,betapa pedih dan ngilunya hati dan perasaan mereka sekiranya ada saudara mereka menyatakan sesuatu yg mengundang kemarahan mereka.

Mengalir air mata ini..sedih dengan keadaan ummat.sedih dengan kelemahan diri sendiri tidak mampu membawa ummat bersama ke arah jalan Allah.Mana sanggup kita wahai saudaraku yg mulia...mana sanggup kita melihat saudara kita bersedih kerana diri mereka diumpat dan dikeji, tidakkah kita punya perasaan belas pada saudara? tidakkah kita menyayangi mereka? bukankah kita ini berasal dari rantaian pertalian darah yg sama lebih lagi ikatan roh yg mulia?

Tidakkah kita punya perasaan sanggup untuk memindahkan beban perasaan sedih yg ada pada sudara kita, biar kita yang menanggungnya? biar kita yang menelan pahitnya..biar kita..ITHAR.

Allah kata kita tidak akan masuk syurga selagi mana kita tidak menyayangi saudara kita.Bila kita mengumpat itu tandanya sayang kita masih ada cacatnya..risau kita nanti kalau2 ia penyebab kita terkandas untuk ke syurga..na'uzubillah.Kita semua mahu ke syurga bukan?

Usahlah...saudaraku yg kukasihi sekaliannya.cukuplah setakat ini,usah biarkan syitan la'natullah menggoda sesama kita untuk mengumpat sudara kita yg lain,jangan biarkan musuh kita itu memecahbelahkan kita yang satu ini..diikat dgn aqidah yg suci.

Sesungguhnya kita boleh merasa meninggalkan solat itu dosa yg besar, maka mengapa tidak mengumpat ?

No comments: