Monday, October 13, 2008

Nak ke... tak nak ?

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a ia berkata : Rasulullah s.a.w bersabda ( yg bermaksud ) ;
" Barangsiapa tidak mahu memohon pada Allah, Allah akan murka padanya "
{ HR Al-Tirmizi }

Kerap kali fitrah Ummu memanggil untuk berdoa..tetapi knape ummu jarang berdoa?
Adakah ummu sudah cukup kuat untuk menghadapi hidup ini tanpa bimbingan Allah?
Adakah begitu gahnya ummu sehingga sombong untuk berdoa kepada Allah?
Astaghfirullah...mudah2an semuanya bukan....

Pernah ummu dengar dalam suatu kaset ceramah Tuan Guru, kata beliau hakikatnya kita ini manusia senantiasa sangat berhajat kepada pergantungan kepada Allah, sememangnya kita senantiasa memerlukan kepada doa.Berdoa kata beliau tidak diwajibkan keadaannya mesti duduk bertimpuh di tikar sejadah dan menadah tangan..keadaan itu dikhususkan untuk waktu kita betul2 mengadap Allah.Bagaimana pula mahu kita berdoa ketika melakukan kerja harian?
Jawapannya ialah di dalam hati,cukup dalam hati.

Hasilnya kita melihat sepanjang waktu sebenarnya kita berpeluang untuk berdoa.Setiap saat bahkan...kerna untuk hidup kita perlu sesuatu dariNya,paling tidak nyawa.Jadi sangat tidak masuk aqal bagi mereka yg mengatakan mereka boleh hidup tanpa berdoa.

Berdoa adalah wasilah untuk kita rapat dengan Allah..sebab untuk berdoa pasti tentu kita mengingat Allah di kala itu..sungguh mustahil bagi seseorang yg berkehendakkan sesuatu,hatinya langsung tidak bertumpu pada sesuatu yg dia pohon darinya yg mana tidak ada sesuatu yg selainnya dapat menunaikan hajatnya itu.Contohnya seorang pendaki gunung yg bertemu sebuah gerai yg menjual minuman sewaktu dalam perjalanan mendaki gunung tersebut.Di waktu itu memang hanya itulah satu2nya kedai yg ada dan dia sangatlah kehausan,tidak dapat ditahan lagi,bekalan sudah licin.Tentunya hatinya sepenuhnya berhajat kepada penjual air di gerai tersebut,dan ingatannya tidak beralih pada yg lain.Dan penjual itu pun kalaulah dia melihat beliau begitu beria mahu membeli tentunya juga dia menumpukan perhatian kepadanya berbanding pembeli lain yg kurang menunjukkan minat.

Di sinilah kita boleh menilai iman kita.Kiranya sewaktu kita berdoa kita lihat doa kita masih seakan2 nak dan taknak, tidak bersungguh2...maka seolah2 kita merasakan ada kuasa lain yg boleh menunaikan hajat kita itu selain Allah.Kalau tidak tentunya kita 100% merayu pada Allah semata.Sejauh mana kita bersungguh berdoa,sejauh itulah Allah memandang doa kita.Mudah2 an boleh menjadi renungan kita bersama......

Mari tingkatkan doa.Doa itu adalah salah satu sumber ketenangan.

1 comment:

hakim dirani said...

saya setuju la, memang berdoa kita akan perolehi ketenangan. tapi ramai yang masih tak memahami dan tak menghayatinya. mereka lebih suka mengharap dan meminta dari selain Allah kan.