Wednesday, May 20, 2009

Welcome to new Houseman

Alhamdulillah. .hamdan wassyukru lillah.

Better late than never sahabtku.Gembira melihat hati-hati senior dan junior masih terpaut walau kita semuanya berjauhan.Kuasa dari Allah yang menyambungkannya.
Allah yang menciptakan sel,maka Dia jugalah yang menciptakan sejenis makhluk bernama brain.Uniknya makhluk ini,ia mampu untuk menafsir benda secara berbeza dan menerima input yang berbagai-bagai pula.Namun bagi mereka yang dikurniakan ni'mat islam,input- input yang berbeza ini mampu disatukan untuk hanya satu tujuan,ALLAH.


Ditentukan untuk dilahirkan sebagai seorang doktor bukanlah suatu yang memberi penyesalan.Ia sebaliknya penyebab kepada bertemunya sebuah hidayah.Kalau kita tidak susah,adakah tentu kita akan mencari Allah?


Hidup kita yang sementara dan sekejap ini, walau apa pun identiti yang ditaqdirkan, semuanya adalah baik.Kita mungkin melihat payahnya seornag doktor untuk mengorbankan masa bekerja seharian suntuk melebihi 24 jam,menderitanya jiwa kerana dimarahi, letihnya fikiran dan jasad.namun pernahkah kita meletakkan diri di tempat orang lain yang kerjanya jauh lagi sukar?
Seorang doktor, sekurang-kurangnya letihnya dia di bawah air-cond.Penatnya dia hanyalah banyak berjalan.Tapi gaji masuk beribu-ribu. ..
Bagimana pula seorang buruh yang bekerja di bawah terik mentari?
Seorang doktor hanya memegang jarum,stetoskop kertas dan pen.
Seorang buruh memegang gergaji, paku, batu bata yang berat dan segala mesin jentera.
kalau seorang doktor menggunakan tenaga untuk mengambil darah diibaratkan nilainya 1/10, maka seorang buruh yang mengangkat batu bata terpaksa menggunakan tenaga mungkin 4/10 atau lebih dari itu..itu baru batu bata.Namun berapa sangat wang saku yang mampu diperolehnya? tidak sampai seribu...


kenapa perlunya analogi sebegini?
supaya kita sebagai hamba , tidak mudah berasa kecewa bila ditimpa kesukaran dan sebaliknya bersyukur kerana tidak diuji dengan mehnah yang jauh lagi besar.Supaya manusia itu tahu bahawa Allah itu telah pun menentukan ukuran tahap ujian yang diberikan dan tidak akan sama sekali ditimpakan sesuatu yang di luar kemampuan seorang yang bergelar manusia.


dan supaya adik-adik nanti dan kita semua tidak menyesal ditaqdirkan Allah menjadi seorang manusia yang bernama doktor !

Selamat berjuang , dan teruslah positif bersama Allah.

2 comments:

M Nazrul H Nazirmuddin said...

There is a letter about houseman period in The Sunday Star which i read this morning...

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/5/17/focus/3926060&sec=focus

Actually it is the same wherever your work is...

regumassa

Anonymous said...

kata2 yg menyedarkan sy..terima kasih..