Wednesday, October 10, 2007

48 hours

2 hari yang berbaki
Untukku selusuri
Jalan yang diberkati...

Ya,sahabah..cukup pendek tempoh itu.Dalam erti kata yang lain,kita cuma mungkin punya lebih kurang 48 jam dari sekarang untuk melewati Ramadhan.Itu pun,andainya kita masih bernafas.

Sematkan dalam hati,bahawa ini mungkin malam2 terakhir Ramadhanku di dunia.Malam2 terakhir untuk kita merasakan aman dari belitan Iblis..moga mungkin ia mengundang rasa ghairah untuk ber'amal.

Mari kita bersihkan hati,buang segala lintasan mazmumah,hadapilah hidup dengan penuh rasa bersangka baik padaNya.Teliti rahmahNya,jua RahimNya.Hayati jua maghfirahNya..Lupakan segala penyakit hati,riya'...'ujub...takabbur...megah diri...dengki..berburuk sangka..

Penuhilah jiwa dengan rahmah belas dan kasih sayang..merendah diri..merasa cukup..memaafkan..menginginkan keselamatan dan kebaikan orang lain..dan yang penting,suburkan qalbu dengan rasa keinsafan.

Kita semua inginkan keselamatan,bukan?

Jadi,ayuh sahabiah kita selamatkan diri kita juga insan lain.

Sesungguhnya kita mesti merasa sedih untuk meninggalkan Ramadhan.Kalu perasaan itu tidak hadir,maka paksalah diri untk merasainya.Andai kita bertafakkur sedalam2nya..tidak mustahil untuk titisan jernih jatuh dari kelopak mata..indah sahabah..menangislah,ambillah peluang ini untuk bercakap dengan Tuhan Pentadbir dan Pencipta kita.Menangislah kerana anugerah itu tiada tandingan nilainya.Mudah2 an kita tergolong dalam golongan yang dikira beriman.

Di malam raya....

Gunalah sepenuh mungkin untuk bertakbir,bertahmid dan bertasbih dengan memahami ma'na setiapnya.Kerana kita takut kita sekadar menghilangkan air liur,namun tidak memberi apa2 kesan pada jiwa..Pendekkanlah ruang waktumu untuk urusan persediaan esoknya.Paling tidak,basah2kan lidahmu ketika mengayam atau menggulai..mari kita kembali kepada asal ajaran kita sebenarnya.Selusurilah sirah Rasul..lihat apa yang dibuat Baginda ketika menjelangnya Raya.Kita hidup untuk Allah,maka pastikan makanan cukup diberi untuk roh kita di samping jasad..praktikkanlah anjuran Islam yang sebenar sedaya mampumu.

Lakukanlah sunat Tabih pada malamnya,pohonlah apa sahaja yang menjadi keperluanmu,kerana waktu ini antara saat yang mustajab doanya.Doalah dengan perasaan yakin Dia akan mengkabulkan.

Tiba esoknya,teruskan basahkan lidahmu.Basahilah tubuhmu dengan niat mandi raya..ibaratkanlah waktu itu,kita sedang membasuh jasad jua rohani kita dari kotoran2 dosa sebelum ini.Perhiasilah pakainmu yang terbaik dgn tidak melewati batasan,pakailah wangi2an untuk muslimin.

Bila tiba waktu solat,jangan lupa untuk menjamah makanan sebelum ke Masjid,kerana itu amalan kekasih kita jua kekasih Allah.Sekadar keperluanmu...usah berlebihan.Ajaklah seluruh ahli keluargamu untuk keluar ke masjid beramai2,termasuk jua saudara perempuanmu yang ma'zurah,kerana Nabi mengajar kita begitu.Hayatilah khutbah dengan sedalam keimanan,jua rasa keinsafan dalm hidup dunia yg sebentar ini.

Bila pulang dari masjid,maka ambillah jalan yang berlainan dari jalan datangmu tadi,kerana ia sunnah.Bersalam2lah dengan hadir hati..leraikanlah segala kekusutan,ibaratkanlah kita semua adlah saling memerlukan untuk selamat di 'sana'.Dua muslim apabila bertemu dan bersalam,maka luruhlah dosa2 keduanya.Maafkanlah seluruh kesalahan sudaramu..doakanlah kebahagian jua keselamatnnya ibarat dirimu sendiri,tanpa mengharapkan balasan....dan berzirahlah.

Sekadar itu nasihat untuk diriku jua dirimu,sohabat.

No comments: