Thursday, November 15, 2007

Aku lebih baik dari dia..

" Seorang dai'e haruslah memberi kesan kepada objek da'wahnya bahawa dia tidak merasa lebih atas objek da'wahnya atau merasa berbeda dengan mereka "

Dari kitab Fiqh al-Da'wah, Jum'ah Amin Abdul Aziz.

Sungguh cantik susunan kalamnya.Tersirat pula ma'nanya.Bila kali pertama ana membaca ayat di atas, bagai ada angin ketenangan yang meniup daun pintu hati.Terasa juga bagai dihiris pedang, lantaran rasa dosa selama ini yang kadang2 tanpa disedari, diri bisa merasa ilmunya lebih bila mengajak manusia kepada kebaikan.Astagfirullah...setidak2nya Dia telah memberi petunjuk akan hakikat sebenar indahnya dan tulusnya erti da'wah.

Kerana apa kita perlu merasa lebih ?
Sedangkan ilmu kita ini adalah ilmu milik Dia.Hak Dia, bukan kepunyaan kita.Dia hanya memberi pinjam,juga sebagai anugerah.Tetapi hakikatnya kita bukan pemiliknya..

" Jalinlah ikatan hati dengan manusia.Janganlah engkau perangi mereka sehingga kalian menda'wahinya.Sesungguhnya tidak ada ( di atas muka bumi ini ) penduduk kota maupun desa,kecuali kalian akan datang bersama mereka dalam keadaan muslim.Yang demikian itu lebih aku cintai daripada kalian datang kepadaku bersama isteri-isteri dan anak-anak mereka, kerana kaum lelakinya kalian bunuh " { HR Tirmidzi }

Perbanyakkanlah mengingati akhirnya kita di mana.Mudah-mudahan boleh menganjakkan kita untuk lebih ke depan dalam arena da'wah.Tanamkan dalam hati bahwa diri menginginkan kebaikan pada manusia lain sepertimana Dia telah memberikan kebaikan pada diri ini.

Di sini,ana banyak bertemu dengan manusia yang 'title'nya belum Islam.Sungguh sikit usaha untuk membangunkan kebenaran dalam jiwa mereka.Sebaliknya sibuk berurusan hanya dalam soal akademik.Diri mengharapkan moga da'wah bilhal bisa memberi kesan, tapi sampai bila ?
Kalau pernah bertanya hanya bersifat 'superficial'.

" kamu pernah berpuasa ? cubalah...best puasa ni. " sekadar itu yang terbit.

Semoga Allah menambahkan ilmu,iman dan amal,seterusnya dapat pula kita sama-sama menyelamatkan diri sendiri juga yang lain.


" Tidaklah aku bermaksud kecuali kebaikan semampuku, dan tidaklah aku mendapat taufiq (pertolongan ) kecuali dari Allah.. { Surah Hud : 88 }

No comments: