Monday, November 26, 2007

Hidungku berdarah...?

Ruangan doktor muda.


Pernah ke saudara2 di alam maya ini mengalami hidung berdarah ? Kebetulan sekarang penulis berada di posting otorhinolarynkology,jadi rasa ingin berkongsi sedikit ilmu berkenaan simptom ini.

Nak kata kerap berlaku kes ni...mungkin ya juga.tapi kalau di klinik,the 'top one' milik samada kes resdung atau jangkitan kuman telinga dalam yang kronik.Epistaxis dikira dalam kategori 'emergency'.Maknanya,jika tidak dirawat dengan segera,komplikasinya cukup hebat.

Di sekitar lubang hidung kita,atas sedikit ada suatu kawasan yang cukup terkenal sebagai 'source of bleeding' dalm epistaxis.Namanya cantik, Little's area.Ia cenderung untuk 'bleed' sebab kawasan ni adalah tempat pemusatan empat jenis cabang salur darah utama dalam hidung kita..kadang2 tangan kitalah yang jadi penyebab utama 'bleeding' ni.It has been proved that finger trauma to the nose is the commonest etiology for epistaxis.Jadi, jaga2 dengan tangan anda ye.Jangan kerap sangat menggaru2 hidung atau mengorek2 hingga boleh menyebabkan pendarahan.Bunyinya lucu, tapi itulah fakta.

Now, bila anda mengalami pendarahan hidung,usah panik.Bertenang..Ia tidak seteruk kes anda tidak dapat bernafas seperti dalam penyakit jantung atau2 paru2.Namun, hati2 jika anda biarkan, anda akan cenderung untuk mengalami kekurangan darah yang banyak dalam badan,seterusnya menyebabkan anda berada dalam keadaan 'shock'.Bila dah sampai ke tahap ini, 'prognosis' nya kurang baik.

Langkah pertama, 'First aid'.
Tundukkan sedikit badan anda sambil memicit kedua2 lubang hidung anda selama 5 minit.Dalam masa yang sama, boleh letakkan sedikit ais atas dahi.Ais ni fungsinya untuk mengecutkan salur darah kita,jadi bila dah kecut darah tidak banyak yang keluar.
Sekiranya masih 'bleeding'.....

Langkah kedua.'nasal packing'.atau maksudnya kita mahu tahan pendarahan hidung tu dengan menggunakan kapas yang dimasukkan dalam hidung.Untuk kesan yang lebih baik,better buat di klinik kesihatan.Tapi kiranya anda ada keuzuran,bolehlah cuba lakukan sendiri di rumah@ di mana2 tempat yang sesuai.Ambillah beberapa lapis kapas, masukkan ke dalam lubang hidung yang berdarah secara berlapis2.Kalau di klinik,kita boleh tambah BIPP,bismuth iodoform paraffin paste.Tentunya ada beza kesannya.Biarkan kapas dalam kapas tu selama 24 jam.Sekiranya gagal juga......masih berdarah,nak buat macam mana ye?

Langkah ni memerlukan anda ke hospital.Jadi kalau untuk rawatan awal di rumah sekadar itu yang mampu kita lakukan.Selebihnya jikalaulah pendarahan tersebut jenis yang teruk,kadang2 pesakit memerlukan pembedahan untuk mengikat salur darah yang menjadi punca pendarahan tersebut,yg ni kira final step...tapi kebiasaanya,kes yang 'common' boleh dirawat hanya dengan 'first aid' sahaja.

Em...harapnya saudara semua boleh faham.Jika ada pertanyaan sekitar ilmu perubatan dari Allah ni,dijemput soalannya di shoutbox @ bhg komen.Kira Dia mengizinkan, dijawab semampu yang boleh.Hakikatnya semua ini dariNya..Wallahu a'lam.

Jumpa lagi dalam siri berikutnya.

No comments: