Thursday, January 03, 2008

Reading in the traffic ?



Gambar di atas sempat ana tangkap sewaktu dingin bayu pagi mencucuk-cucuk urat saraf di depan bangunan Long Ding Hua Hotel,di tengah bandar Beijing awal November lepas.

Apa intepretasi yang boleh dirungkaikan?
Tentunya fokus ana tidak lari dari adik perempuan yang sedang memegang bahan bacaan sewaktu menunggu lampu di 'traffic light' bertukar ke hijau !

Sungguh ana berasa kagum,walau ia berlaku sekadar kerlipan jelingan yang tidak disengajakan.Pengalaman pertama melihat orang membaca di tengah2 kesibukan traffik tentunya mengundang rasa rendah diri.Betapa dia,yang mungkin belum Islam telah terlebih dahulu menyertai sahutan dan panggilan kebaikan yang diteriak2kan oleh Islam selama ini.Kini, ana berada di mana?

Kota Beijing penuh sarat dengan pelbagai 'picture' hidup yang mampu meng'hint'kan kita untuk sentiasa mengoreksi diri.Walau jurang kaya dan miskin masih menempel dalam gambar kehidupan masyarakat mereka, namun rata2nya begitu bersungguh berikhtiar memajukan diri.Dan tidak hairanlah kiranya kita suatu hari nanti terserempak dengan pembawa beca yang umurnya masih di lingkungan belasan tahun !
kalau di Malaysia,jika ini yg berlaku,tentunya pemuda itu akan diejek,atau paling tidak ia akan menjadi buah mulut yang tidak berkesudahan hinggalah mentaliti masyarakat kita berjaya diubah.

Teringat kata2 ulama' Abduh,yang mengaitkan bahawa di suatu tempat mungkin kita lihat Islam tapi kita tidak jumpa walau satu pun Muslim,dan mungkin juga kita jumpa ramai yang Muslim,namun tidak ada Islam....Renung2kanlah.

No comments: