Thursday, January 31, 2008

Singa baru Dunia Islam

" Sekiranya dunia melihat nuklear ini keji dan kami tidak boleh menguasai dan memilikinya, mengapa kamu pula yang memilikinya ? Sekiranya teknologi nuklear ini baik untuk kamu, mengapa kami tidak boleh juga menggunakannya ? "

{ Presiden Mahmoud Ahmadinejad }

Marilah kita menghulurkan sebanyak-banyak pujian untuk Allah tuhan sekalian 'alam.Berselawatlah dengan mengingati kembali perjuangan Nabi kita menghapuskan sisa jahiliyyah kepada cerahnya sebuah kehidupan yang membawa makna.

Petikan di atas ana ambil dari buku terbitan PTS berjudul ' Ahmadinejad , Singa baru Dunia Islam'.Sedikit perkongsian ilmu dgn sahabat maya.

Pada suatu hari di bulan Mei 2003, semasa butir2 salji berguguran jatuh ke ranting2 kayu di luar sana, keseriusan Mehdi Chamran memimpin sebuah Dewan Kota Tehran kelihatan lebih ketara dari biasa.Setelah memerah otak bagi membuat pilihan yang terbaik,akhirnya beliau dan kawan2nya bersepakat mengangkat mahmoud Ahmadinejad sebagi Presiden Tehran dari 2003 hingga 2005.

Ahmadinejad...
Beliau hanyalah seorang doktor pengangkutan.Beliau bukan cendikiawan berserban,bukan tokoh revolusi dan bukan juga birokrat yang mempunyai keajaiban.Beliau hanya tinggal di suatu jalan mati,rumahnya sederhana,tidak punya sofa dalamnya dan pergi kemana-mana dgn menggunakan Peugeot 1977.

Penampilannya cukup biasa, tidak seperti Presiden.Rambutnya hanya kelihatan kusam seperti tidak pernah bersyampu,manakala kasutnya terkoyak di sana sini seperti kasut yg dipakai oleh tukang sapu di tepi2 jalan.

Adakah boleh seseorang seperti ini memimpin ?. Dalam tempoh setahun semua itu terjawab.Penduduk2 Tehran melihat sendiri Ahmadinejad sebagai seorang presiden yang bangga menyapu sendiri di jalan2 kota.Apabila melihat ada longkang yg tersumbat beliau membersihkannya.Berasa lebih selesa memandu sendiri keretanya ke pejabat.

" Saya bangga dapt menyapu jalan di Tehran " kata beliau suatu hari.

Beliau tiba2 menjadi sessuatu yg dikagumi,menjadi bahan perbicaraan akhbar2 di seluruh dunia dari Afrika hingga Nusa Tenggara Timur.Beliau terpilih sebagai Presiden Republik Islam Iran selepas menewaskan ulama-cum-jutawan iaitu Ali-Akbar Hasyemi Rafsanjani dalam pilihanraya umum.

Bagaimana mungkin anak seorang tukang besi seperti beliau dapat memenangi pilihan raya di negara yang polititknya didominasikan oleh kaum berserban sejak revolusi Islam pada 1979 lagi ?

Kita lihat nanti.....

No comments: