Thursday, September 20, 2007

Ayuh..Sohabiah !

" Sohabiah,ayuh lihat di sana ! " ujarku dengan penuh kesungguhan.


" Apa dia, kat mana ? "


" Tu sana.Lihat cahaya nun jauh di sana "


" Subhanallah...cantiknya,indahnya sahabat.Cahaya apa itu ? "


" Itulah cahaya yang kita cari selama ini.Kita hampir tiba di destinasi.Ayuh,panjangkan langkahmu sahabat.Jangan sampai kita terlepas lagi dari terlihat cahaya itu " balasku penuh kepastian sambil mula menghayun langkah penuh bertenaga.


" Oh,sahabat tunggu..! Bawaku sekali.Pimpin tanganku ini.Jalannya nampak berbukit dan penuh dengan duri.Ku takut daku tergelincir di pertengahan."


" Insya Allah,sahabatku.Ku takkan meninggalkanmu keseorangan di sini.Ku takkan sampai seorang diri tanpa memastikanmu jua selamat menuju ke sana.Allah pelindung kita,yakinlah sahabat.Sematkan kuat-kuat kepercayaan itu." sambutku dengan nada memujuk.


" Ayuh..kita teruskan ! "


Itulah cahaya yang kekal, yang tak kan malap sehinggalah usia dunia ini sampai di penghujungnya.Cahayanya cukup indah,tak dapat digambarkan walau secanggih mana kata-kata.Ia pemberi harapan,pemberi kekuatan untuk perjalanan hidup yang masih berbaki.Walau sekuat mana usaha untuk memalapkannya,pasti hasilnya adalah kepenatan yang sia-sia.Itulah cahaya dambaan bagi seluruh hidupan di muka bumi...



CAHAYA ALLAH, CAHAYA KEBENARAN.




No comments: